ÇOCUK
VE KİTAP
Maksim Gorki "Her kitap beni kalabalıktan,
düzeysizlikten insanlığa, insancıllığa yükselten; daha iyi bir yaşamı anlamama
ve ona karşı derin bir susuzluk duymama neden olan bir basamaktır."
diyerek kitabın yaşamına kattığı güzellikleri anlatır. Yaşamı güzelleştiren
kitabı çocuğun yaşamında bir demirbaş yapmak gerekmektedir. Çocuk, kitapla
iyice içli dışlı olmalıdır. Bu içli dışlılık sadece ders kitaplarıyla
sınırlandırılmamalıdır. Çocuk diğer kitap türleriyle de haşır neşir olmalıdır;
ancak o zaman okumanın tadına varabilir.
Oğuzkan'ın (1947) dilimize çevirdiği M. Hill'in
Children and Book's adlı kitabında kitabın önemini, çocuğun neden kitaba
gereksinim duyduğunu anlatan bir yazıya burada kısaltarak yer vermek doğru
olur.
Çocuk
ve Kitapları
"Kitaplar yaşamın yerini tutmaz; ama yaşamı
sınırsız biçimde zenginleştirir. yaşam can sıkıcı bir hal aldığı zaman,
kitaplar bunun her zaman böyle olmadığına inancımızı güçlendirir.
Yaşam çetinleştiği zaman, bizi bir süre üzüntülerden
kurtarır veya sorunlarımızın çözümünde bize yeni bir anlayış kazandırır. Yahut
gerek duyduğumuz huzur ve dinlenmeyi sağlar bize. kitap, kullanmasını bilenler
için, sürekli bir bilgi, rahatlık ve zevk kaynağıdır. Bu, hem çocuklar için hem
de yetişkinler için doğrudur. Ancak bu, özellikle çocuklar için daha doğrudur.
"Bazı temel gereksinimler birçok kimse için ve
her zaman ortak gereksinimlerdir. Başlangıçta çocuğun gereksinimleri dar bir
sınır içindedir ve tamamiyle kişiseldir; ama çocuk geliştikçe bu
gereksinimlerin alanı genişler ve genellikle toplumsal bir nitelik kazanır.
Gereksinimleri karşılamaya çalışan çocuk, durmadan, kişisel mutluluk ile
toplumsal onay arasında nazik ve dikkatli dengeyi sürdürmenin yollarını arar ki
bu kolay bir iş değildir. Kitaplar doğrudan doğruya veya dolaylı olarak çocuğa
bu konuda yardım eder. "
Çocuğun kitapla tanışmasında, kitabı sevmesinde,
kitapla birlikteliğinin uzun sürmesinde aile, öğretmen, okul ve kurumlara bazı
görevler düşmektedir. Çocuğun kitap okunması isteniyorsa, aile içinde çocuk
kitapla tanıştırılmalı, kitap okumaya özendirilmelidir. Kitap okumayan bir
ailenin çocuğu da büyük bir olasılıkla kitap okumayacaktır. Aile çocuğu
çevredeki kütüphanelere götürmeli, çocuğun yaşına uygun kitap almalı, ders
kitapları dışındaki kitapları okuması için de desteklemelidir.
Öğretmen kitap okumalı, öğrencinin düzeyine uygun
kitaplar önermeli, öğrenciyi kitap okumaya özendirmelidir. Bu görev sadece
sınıf öğretmenlerinin veya edebiyat öğretmenlerinin sorumluluğunda değildir.
Diğer branş öğretmenleri de bu konuda öğrencilere örnek olacak davranışlarda
bulunmalıdırlar. Okul yönetimi, kurum ve kuruluşlar öğrencinin kitaba
ulaşmasını kolaylaştıracak yeni ortamlar yaratmalı, bu ortamları çeşitli
kitaplarla zenginleştirmeli, öğrencinin ilgisini çekecek bir düzen
oluşturulması için maddi olanakları sağlamalı, kitap sergileri açmalı,
özellikle kurum ve kuruluşlar nitelikli çocuk yayınlarının oluşturulması için
bu alandaki çalışmaları örgütlemeli ve desteklemelidirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder